• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Hem
  • Nyheter
  • Vagnpark
  • Guider och tips
  • Innovationer
  • Erbjudanden
  • Resor
  • Sixtmoments
  • sixt.se

Sixt Sverige Magazine

Nyheter och resetips från SIXT

Smarta elvägar testas på Gotland

Smartroad Gotland, elbuss och ellastbil © Electreon AB

Elvägar låter läskigt, som om de vore elektrifierade med högspänning och förenade med livsfara. Sanningen är att de förvisso är elektrifierade, men riskfria. Det är inte heller hela vägbanan som avses. Lär dig mer om elvägar, projektet Smartroad Gotland och vad det betyder för framtidens mobilitet.

Demonstrationsprojektet Roadsmart Gotland håller för närvarande på att testa elvägar utanför Visby på Gotland. Projektet går ut på att pröva idén om ett fullt fungerande svenskt elvägsnätverk. Elvägarna laddar via smart induktiv teknik de fordon som kör på dem. Detta kräver förstås att en speciell mottagare installeras. För teständamålet har man tagit fram en buss och en lastbil som försetts med teknologin.


Informationsfilm på engelska (Speltid: 2,23 min) © Electreon AB

Projektet Smartroad Gotland

Det är av största vikt att vi minskar behovet av fossila bränslen, och det snart. För att hjälpa utvecklingen på traven har man tagit fram den teknik som nu testas i projektet. Gotland befinner sig redan i framkant när det gäller innovationsteknik, och det finns gott om miljövänlig energi. En annan anledning till att testerna utförs just här är det varierade gotländska klimatet.

En av målsättningarna med projektet är att minska den tunga trafikens negativa miljöpåverkan. Inte nog med att transporter släpper ut stora mängder koldioxid i atmosfären, de bidrar till en ökad bullernivå i närområdet. Med eldrivna bussar och lastbilar får vi inte bara ner ljudnivån – fordonen är förvånansvärt tystgående – vi förbättrar även luften kring vältrafikerade vägar.

Projektet är ett samarbete mellan Electreon AB, som utvecklat tekniken, Trafikverket och många andra partners. Resultatet skulle redovisas under våren 2022, men har blivit förlängt till 2023. Redan i ett tidigt skede såg man dock positiva effekter.

Gummerade kopparspolarna som finns inlagda i vägen | Foto: © Electreon AB
Gummerade kopparspolarna som finns inlagda i vägen | Foto: © Electreon AB

Så här fungerar elvägarna

Vägbanan har ett inbyggt nätverk av kopparspolar som gör att fordonen laddas medan de körs. Man har valt en sträcka mellan centrala Visby och flygplatsen där man grävt ned spolarna, som har ett skyddande gummihölje, och täckt dem med ett lager asfalt.

Strömmottagarna sitter under fordonen, och det behövs en mottagare för en personbil, 2–3 under en buss (se bilden nedan) och upp emot dubbelt så många under en lastbil. Överföringen är trådlös och induktiv, det vill säga den möjliggörs av elektromagnetisk strålning.

Mottagare monterade under en buss | Foto: © Electreon AB
Mottagare monterade under en buss | Bild: © Electreon AB

Längs efter vägen finns sedan kontrollenheter både under och ovan jord. Dessa reglerar elektriciteten i spolarna så att den slås på när det kommer en bil och sedan stängs av när fordonet passerat. Kontrollenheterna avgör om fordonet har tillgång till systemet och bedömer laddbehovet. Allt detta sker blixtsnabbt, precis när fordonet befinner sig ovanför en spole.

Elvägar kan vara känsliga för svängningar i energinivåerna och förstås för strömavbrott. Därför har man i samarbete med Vattenfall skapat energilager som till viss del laddas med solceller.

En lastbil testar elvägen på Gotland | Foto: © Electreon AB
En lastbil testar elvägen på Gotland | Foto: © Electreon AB

Första permanenta svenska elvägen

I skrivandet stund pågår upphandlingarna för den första permanenta elvägen i Sverige. Enligt Trafikverket ska den byggas på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Till en början handlar det även här om ett pilotprojekt för att se att laddningstekniken, accessen och betalsystemen fungerar som det är tänkt. Elvägen är främst menad att avlasta och minska utsläppen från den tunga godstrafiken.

Varför valde man just den här vägsträckan?

Jo, för att den har de bästa förutsättningarna att testa tekniken vad gäller typ av väg, mängden fordon som passerar, antalet transporter, miljön, eltillgången och så vidare. Vägen hör också till den viktiga infrastruktur som knyter ihop landets tre största städer: Stockholm, Göteborg och Malmö. Inom en radie på ca 3 timmars transporttid når man även så mycket som 60 procent av alla företag i Sverige.

Det finns dock fortfarande frågetecknen kring tekniken och elvägslösningen inte är absolut. Om bättre batterier tas fram, eller man hittar nya och effektivare metoder, då kan elvägarna komma att avvecklas.

Primary Sidebar

Nyheter från flottan

SIXT-kontoren är öppna

När du hyr bil – SIXT hygienstandard

Välkommen till SIXT Vårt globala nätverk av SIXT-kontor fungerar generellt sett som vanligt. Det … [Mer...] about När du hyr bil – SIXT hygienstandard

En man laddar sin elbil

Elbilar du kan hyra hos SIXT

Utbudet av elbilar på marknaden har ökat rent allmänt. Nu finns det både små och större bilar som … [Mer...] about Elbilar du kan hyra hos SIXT

SIXT ride goes green

Företagskunder: SIXT ride goes green!

SIXT ride, vår uppskattade taxi-, limousine- och transfertjänst, introducerar en ny hållbar … [Mer...] about Företagskunder: SIXT ride goes green!

Mer

Följ oss:

Tags

badsemester Berlin bilar bilsemester carsharing Danmark elbil Elbilar erbjudanden Europa Finland framtiden Frankrike future mobility försäkringar gotland Göteborg hemester Hyra bil hyrbil Irland Italien klimatkompensera kultur köra bil Mallorca miljö mobilitet Nederländerna New York Norge Norrland Paris roadtrip Rom semester skidsemester Spanien Stockholm Storbritannien svemester Sverige teknik Tyskland USA

Footer

Sixt SWEDEN

  • Stockholm
  • Göteborg
  • Malmö
  • Alla platser i Sverige

Sixt worldwide

sixt.at sixt.be sixt.fr sixt.de sixt.it
sixt.nl sixt.es sixt.ch sixt.co.uk sixt.com

Följ oss:

Kontakt Företagsinformation Hyresinformation Cookie-inställningar

Copyright Sixt © 2025. Alla rättigheter förbehållna.