Om vi ska klara omställningen från fossila bränslen till el är det av största vikt att bilen rullar när den ska. Vi har sett rapporteringar om att elbilar inte fungerar så bra i när det är kallt, men stämmer det verkligen? Vi tar en titt på elbilar i kyla, vad som kan hända, och tipsar om hur du bäst kan undvika problem.
Elbilen verkar ha kommit för att stanna, men tekniken är inte helt oproblematisk. Det är vanligt att folk känner sig osäkra på hur långt en laddning räcker, speciellt om väderförhållandena kan påverka prestandan. Däremot stämmer det inte att största antalet bärgade bilar är just elbilar. Nej, i det sammanhanget utmärker de sig faktiskt inte.
En film om Arctic Falls, anläggningen och de tester man utför
”Lika bra med celler-i”
Det är många i Sverige – och i världen – som jobbar med att undersöka elbilarnas pålitlighet. Projektet ”Lika bra med celler-i” är ett av dem som under två år ska undersöka hur elbilar reagerar i kyla. Syftet är delvis att se om elfordon är värda att implementera i den kommunala verksamheten. Trots basen i Älvsbyn i Norrbotten är inte Älvsby kommun ensam deltagare. Flera andra kommuner i både Lappland och Norrbotten är med, samt Region Norrbotten och Luleå tekniska universitet. Projektet finansieras av EU-pengar och går bland annat ut på att utsätta elbilar från olika tillverkare för låga temperaturer.
De tester man har gjort har utförts på testanläggningen Arctic Falls (se filmen ovan) samt på vanlig landsväg. Man har exempelvis kört elbilarna under olika förhållanden: uppvärmda och kalla, i olika utomhustemperaturer, samt genom att köra tills batteriet laddat ur. På så vis har man inte bara sett hur elbilarna reagerat i kylan utan även fått en bra hum om räckvidden.
Elbilen bättre än förmodat
Testresultaten är både uppmuntrande och överraskande. Det visar sig att i motsats till en dieselbil så startar elbilar plikttroget oavsett väderlek. Det spelade heller ingen roll om elbilen stått i varmgarage och +20 grader på natten eller utomhus i -20 grader – den startade ändå! Där kan vi alltså direkt slå hål på myten om att elbilar är svårstartade i kyla. Elbilarna gick även att köra utan problem. Som tidigare nämnts så fick de inte motorstopp oftare än bilar som drivs av fossila bränslen.
Räckvidden största svagheten
Något man däremot får ta med i beräkningen är att räckvidden förändras i kyla. Om bilen stått kallt under natten och även körs i sträng kyla kan räckvidden så mycket som halveras. Detta i jämförelse med hur långt det går att köra på en laddning sommartid. När det är riktigt kallt, under 20 minusgrader, blir även luften “tjock”. Luftmotståndet hjälper således till att begränsa räckvidden.
För att utsätta bilarna för maximal belastning har man kylt ner dem till -20 grader, kört 90 km/h med lyset, stolsvärmen och radion på, samt skruvat upp värmen i kupén till runt +20 grader. Utomhustemperaturerna har legat på mellan -5 och ända ner till -35 grader. Den sämsta bilen i testerna klarade ungefär 10 mil på en laddning, den bästa klarade nästan 25 mil.
Tips för dig med elbil
I de här testerna har man alltså fokuserat på norrländska förhållanden. Man har även tittat på de avstånd många måste köra för att komma till jobb och/eller service. Slås kostnaderna ut på antal mil så tjänar man på att äga en elbil om man måste köra långa sträckor. Det betyder att det skulle löna sig mer att äga en elbil ute i landet än i storstäderna.
Det här kan man utläsa av testresultaten:
- Kör med varm bil: Se till att värma upp bilen innan du kör, antingen i garage eller vid motorvärmarstolpe.
- Klä dig varmt: Genom att hålla låg värme i kupén sparar du el. Vill du vara extra sparsam kan du stänga av radion och andra icke nödvändiga funktioner.
- Kortare räckvidd: Räkna bort minst 30 % av räckvidden, ännu mer vid extrem kyla. På så vis undviker du att bli stående efter vägen för att batteriet laddat ur. Om du pendlar långt till jobbet se till att ladda bilen under dagen.
- Sänk hastigheten: Även en elbil förbrukar mer vid högre hastigheter. Starta hellre lite tidigare och kör max 90 km/h, vilket hur som helst är ett bra råd på vintervägar.
- Ökat luftmotstånd: Kall luft är tjockare och ger mer motstånd. Det här är speciellt viktigt att tänka på om du kör en stor bil, till exempel en SUV.
- Laddningen tar längre tid! I kallt väder går laddningen trögare så du behöver koppla in bilen tidigare.
- Höjder gör skillnad: Om du kör mycket uppåt kan du räkna med större elförbrukning. Välj hellre en annan väg eller anpassa körningen efter förhållandena. Du vinner förstås på hemvägen, när det går nedför!
Ja, nu hoppas vi att du fått tillräckligt med information för att kunna göra ett kvalificerat val. Och elbilarna verkar stå sig bra i konkurrensen ‒ även i kallt väder!
Fler tips om hur du kör klimatsmart hittar du i den här artikeln.