EU:s tillgänglighetsdirektiv
EU:s tillgänglighetsdirektiv
(Senast uppdaterad: september 2025)
I framtiden kommer vi, Sixt Norge-Autoleie AS (nedan kallat "SIXT" eller "vi"), att informera dig om hur vi har implementerat relevant lagstiftning relaterad till EU:s uppdatering av tillgänglighetsdirektivet för de tjänster vi tillhandahåller.
1 Rättslig grund för informationsskyldigheten
Denna översikt innehåller följande informationsskyldigheter enligt direktiv (EU) 2019/882 (den europeiska tillgänglighetslagen, nedan kallad "EAA") eller tillgänglighetslagen (nedan kallad "BFSG") och tillgänglighetslagens förordning (nedan kallad “BFSGV"):
- Artikel 13 (2) EAA tillsammans med bilaga V till EAA;
- Artikel 4 (3) mening 1 EAA tillsammans med bilagan i avsnitt III b till EAA;
- Artikel 4 (3) mening 2 EAA tillsammans med bilaga I avsnitt IV g till EAA;
- § 14 (1) punkt 2 BFSG i kombination med bilaga 3 nr 1 till BFSG;
- § 3 (1) BFSG tillsammans med § 12 nr 2 BFSGV;
- § 3 (1) BFSG tillsammans med § 19 nr 1 BFSGV.
2 Tillgänglighet av SIXT e-handelstjänster
a. Allmän beskrivning och förklaring av tjänsterna och information om hur tjänsterna fungerar
Vi erbjuder en bokningsfunktion för olika mobilitetstjänster via vår webbplats och den tillhörande SIXT-appen som en tjänst vid elektroniska affärstransaktioner. Med hjälp av webbplatsen och SIXT-appen kan du läsa mer om och boka följande mobilitetstjänster:
- Bil- och skåpbilsuthyrning: Bil- och skåpbilsuthyrning med förhandsbokning via webbplatsen eller Sixt-appen.
- SIXT Share & SIXT Share (tredje part): Efter bokning via Sixt-appen kan fordon parkerade i ett specifikt användningsområde låsas upp och hyras mot betalning av en tids- eller kilometerbaserad avgift.
- SIXT+ Unlimited: Genom att betala en prenumerationsavgift och, i förekommande fall, en initial avgift kan ett fordon från den avtalade fordonskategorin, inklusive förmåner och vissa tjänster, övertas, återlämnas och bytas på alla deltagande Sixt Unlimited-stationer utan ytterligare betalning.
- SIXT+ auto abo: Detta är en komplett bilprenumeration där kunder får permanent tillgång till en bil mot betalning av en månatlig grundavgift.
- SIXT Ride: Taxi- och chaufförstjänster kan bokas.
Först och främst kan du läsa mer om de mobilitetstjänster som nämns på webbplatsens enskilda undersidor eller i avsnitten i SIXT-appen. I synnerhet hittar du information om tjänsternas omfattning, priser och kraven för att ingå ett avtal för respektive mobilitetstjänst.
Beroende på mobilitetstjänst låter bokningsfunktionen dig välja önskad bil eller en specifik fordonsklass. När du har valt och kryssat i de valda alternativen kan du ange dina personuppgifter (namn, adress, e-postadress, körkortsuppgifter) samt välja önskad betalningsmetod under bokningsprocessen. När uppgifterna har kontrollerats behandlas betalningen via en krypterad anslutning. Du får sedan en bokningsbekräftelse till den e-postadress du har angett samt på dina personliga sidor i ditt användarkonto på webbplatsen eller i SIXT-appen, förutsatt att registrerat konto finns.
Dessutom låter bokningsfunktionen på webbplatsen och i SIXT-appen dig också hantera dina bokningar. Bokningarna kan ses, ändras eller avbokas där, beroende på gällande villkor.
Beskrivning av efterlevnadskrav på tillgänglighet för tjänster
När vi skapat tillgängligheten för tjänsterna har vi utgått från de rättsliga kraven enligt EAA, BFSG och BFSGV. EN 301 549 som europeisk harmoniserad standard och den senaste versionen av W3C Web Content Accessibility Guidelines (nedan kallade “WCAG”), som avses som grundläggande standard.
Med hänsyn till överensstämmelse i nivåerna A och AA i WCAG har vi vidtagit ett antal åtgärder för att säkerställa tillgängligheten.
EN 301 549 och WCAG kategoriserar tillgänglighetskrav enligt de fyra kriterierna (aa.) uppfattbarhet,(bb.) användbarhet, (cc.) förståbarhet och (dd.) robusthet. Nedan har vi listat specifika implementeringsåtgärder inom dessa fyra kravområden:
aa. Uppfattbarhet (nr 1 WCAG)
Information och användargränssnittskomponenter måste presenteras för användarna på ett sätt som de kan uppfattas och förstås. Vi har implementerat dessa krav genom följande åtgärder:
- Förbättrad färgkontrast: Vi har justerat färgerna på vår webbplats och i SIXT-appen (alla produkter utom Ride) för att säkerställa bättre läsbarhet. Detta är särskilt användbart för användare med synnedsättning
bb. Användbarhet (nr 2 WCAG)
Användargränssnittets komponenter och navigering måste vara användarvänliga. Vi har implementerat dessa krav genom följande åtgärder:
- Förbättrad tangentbordsanvändbarhet: Vi har gjort det enklare att navigera på vår webbplats med ett tangentbord genom att tilldela giltiga roller och nödvändiga ARIA-attribut till interaktiva element, och förbättrad navigering med tabb- och fokustangenter i de olika bokningsstegen.
- Reviderad HTML-struktur: Vi har lagt till semantiska HTML-element som ul, li, input och button för att bättre stödja användare som är beroende av tekniska hjälpmedel. Dessutom har rubrikelementen på sidan (som H1, H2, etc.) omorganiserats för att upprätthålla en logisk ordning.
- Förbättrad storlek på pekytan i Sixt-appen: Vi har ökat storleken på pekytan för alla UI-komponenter till minst 44 x 44 pixlar. Denna ändring säkerställer att användare enkelt kan interagera med knappar och andra pekelement, vilket minskar sannolikheten för oavsiktliga tryckningar och förbättrar den övergripande användarupplevelsen.
cc. Förståbarhet (nr 3 WCAG)
Information och användning av användargränssnittet måste vara begripligt. Vi har implementerat dessa krav genom följande åtgärder:
- Åtgärdade bildbeskrivningar: Vi har åtgärdat saknade eller felaktiga beskrivningar för bilder. Det innebär att användarna får mer information om bilderna även om de inte kan se dem.
- Förbättrade verktygstips för interaktiva element: Vi har gjort verktygstips för interaktiva funktioner som karuseller mycket tydligare och lättare att förstå. Detta gör det lättare för användare att veta vilka åtgärder de kan vidta, till exempel att spela upp eller pausa ett bildspel.
dd. Robusthet (nr 4 WCAG)
Maximera kompatibilitet med nuvarande och framtida användarplattformar, inklusive hjälpmedel. Vi har implementerat dessa krav genom följande åtgärder:
- Förbättrad kompatibilitet med text-till-tal-läsare: Vi har lagt till taggar (t.ex. alt-attribut) och beskrivningar till element för att säkerställa att text-till-tal-läsare kan beskriva dem för användare som förlitar sig på ljudbeskrivningar
3. Robusthet (nr 4 WCAG)
Maximera kompatibilitet med nuvarande och framtida användarplattformar, inklusive hjälpmedel. Vi har implementerat dessa krav genom följande åtgärder:
- Förbättrad kompatibilitet med text-till-tal-läsare: Vi har lagt till taggar (t.ex. alt-attribut) och beskrivningar till element för att säkerställa att text-till-tal-läsare kan beskriva dem för användare som förlitar sig på ljudbeskrivningar
4. Sixts interna rapporteringscenter i tillgänglighetsfrågor
Om du har några frågor eller förslag gällande tillgängligheten till våra tjänster är du välkommen att kontakta vårt interna rapporteringscenter i tillgänglighetsfrågor när som helst. Kontakta oss gärna på accessibility@sixt.com